Co se nám povedlo

Vážení rodiče, fanoušci, hráči a přátelé fotbalu v Třebíči,

vytvořili jsme novou rubriku s názvem „Slovo šéftrenéra“, abychom naše příznivce informovali nejen o tom, jakým způsobem pracujeme s dětmi a proč tak pracujeme, ale také, jaké kroky děláme na úrovni klubu, abychom dosahovali stále optimálnějšího rozvoje dětí, trenérů i rodičů, kteří mají chuť jít podobným směrem. 

Jsem potěšen, že mám pro vás dobrých zpráv více, které si budete moci přečíst níže. Než se však pustíte do aktuálních novinek, které jsem si pro vás připravil, rád bych vyjádřil za náš klub hluboké díky, že vkládáte důvěru právě do nás a věřte, že naší snahou je vaší důvěru prohlubovat, abychom si jednou mohli vyhodnotit celé to snažení jako přínosné pro naše životy.

S pozdravem za celý tým,

Radek Talafa
Šéftrenér mládeže SK FŠ Třebíč

Mgr. Radomír Talafa
Šéftrenér mládeže

novinky z metodiky

1

Pane trenére, zavážete mi tkaničky?

Radši sucháče?

Nacházíme se v době, kdy si zjednodušujeme, co jde. Ne vždy se to však vyplatí.

Dříve platilo jednoduché pravidlo. "Na hřiště můžeš pouze se zavázanými tkaničkami". Má to funkci samozřejmě bezpečnostní, aby si na tkaničku během zápasu hráč nešlápl a nevyrobil si z obličeje omalovánku či večer pod polštář neschovával dárek pro zoubkovou vílu, měl nohu pevně v botě a také si takovouto činností především rozvíjíme mozek a jemnou motoriku (než činnost zautomatizujeme.)

Jemná motorika a hemisferická spolupráce se do budoucích let velmi hodí při učení nových dovedností, které vlastně pak už ani zdaleka s tkaničkami nemají moc společného, přec si tuto činnost můžeme převést kamkoliv s sebou. A zvlášť ve sportu víme, že pro podávání optimálního výkonu je hemisferická spolupráce nezbytná! Proto nezjednodušujme si tuto důležitou činnost pro mozek a pro ruce a určitě ponechme boty na sucháče v obchodě. 

2

Pane trenére, máma mi zapomněla zabalit kopačky.

Čí je to sport?

To je otázka, na kterou je klíčové znát odpověď.

Posluhováním se nikdy vděku nedočkáme, ba naopak. Zvykneme-li si, že za náš sport, naše rozhodnutí, je zodpovědný někdo jiný, nikdy z toho nevzejde nic dobrého.

To platí i pro tento případ. Velmi dobře rozlište, čí je to sport a kdo na tom hřišti hraje. Samozřejmě je třeba střízlivě vnímat postupné předávání kompetencí a dobře je dávkovat i načasovat. 

Každopádně připravit si věci na svůj sport, udělat si svačinku, nezapomenout si pití má vždy padnout na toho, kdo ty věci bude užívat. 

To, že se totiž starám o své záležitosti ve mně probouzí nejen pocit odpovědnosti a že mám nad těmito záležitostmi i kontrolu, ale také určitý vztah k dané činnosti, protože při nich vznikne mnoho zážitků hodné zapamatování si. 

Protože zapomenout si kopačky na zápas (pokud si věci připravuje hráč sám) je věc, která se mu stane jenom jednou a příště budou v tašce jako první... kdežto, budete-li přebírat jeho odpovědnost za přípravu vy, moc vděku se za zapomenutí nedočkáte.

DOPORUČENÍ:

  • Je dobré si na začátku vysvětlit, čí je to sport a kdo se o co bude starat. 
  • Dejte dítěti prostor, aby bádalo nad tím, co na takový sport potřebuje. Vyzývejte otázkami, abyste podnítili jeho přemýšlení (např. když pojedete celý den na turnaj, budeš mít asi hlad. Co by sis měl vzít s sebou? Co, když nastane, že začne pršet?)

2

Ten batoh zvládneš unést.

Co to vidím?!

Máloco dokáže rozlítit trenéra jako pohled na kráčející bezstarostné dítě s prázdnýma rukama a ověšenou maminku taškama na sport.

Ruku na srdce, tohle opravdu není dobrý pohled a není to vůbec správné! 

Ten, kdo chce dělat nějaký sport, by měl si umět na něj připravit věci a měl by si je také unést. Je na snadě uvést fakt, že pakliže dáte dítě na sport, trenéři po něm požadují výkon, který často sahá za hranice, které nezná a na stav, na který nemá kondici, což znamená, že vlastně dítě "přetrénováváme", aby si vyrábělo kapacitu na to, zvládat větší zátěž. A dát pak vedle sebe, že vezu dítě na trénink, kde ho trenéři přetrénují, ale svou tašku si neunese? Možná již cítíte, že to není úplně ono.

Navíc je to skvělá silová vložka před tréninkem, pakliže ten batoh nese tak, jak se má - na obou ramenech.

Vzniká zároveň v dítěti pocit, že to je můj sport, za který jsem si zodpovědný a učím se mít věci pod kontrolou. Snažím se v paměti najít, co všechno mám mít s sebou, ověřuji si, zda to všechno mám a následně beru odpovědnost, že co si odnesu, si i přivezu.

Metodika Fotbalové školy Třebíč

jESLIČKY A ŠKOLIČKA

Začínáme! Rodiče hledají aktivity pro své dítě. Výběr samozřejmě určuje mnoho faktorů. Co je pro nás jako klub důležité a na co klademe v těchto obdobích důraz?

Přípravky

Školičku máme za sebou a vypadá to, že nás fotbal baví. Vstupujeme do přípravek. Furt to bude takhle pestré, nebo se něco změní? Přípravky jsou další etapou v žačínajícím fotbalovém životě. Připravují nás na období, které v našem životě sehraje velkou roli. Co vás čeká v přípravkách?

Žáci

Pokládáme základy pro skupinu. Období, kde je téměř důležitější, než co dělám, s kým to dělám. Je to nejdynamičtější a z některého pohledu nejdivočejší období, na kterém nás čeká spousta nástrah! Na co si dáváme pozor?

Dorost

Hráči již přerůstají své trenéry, teda zejména fyzicky. Začínáme se bavit o fotbale, kdy začínáme pronikat do hloubky a tajů strategií, taktik a zužitkování dovedností, kterým jsme se učili v předchozích letech

Filosofie fotbalové školy

Rodič - Hráč - Trenér

Každý jsme člověk s jedinečným cítěním a myšlením. Proto je třeba se vzájemně naladit skrze komunikaci pro kvalitní spolupráci a rodič je při rozvoji dítěte samozřejmě pro nás zásadní.

Dítě jako partner s limity

Dítě rozhodně není míň než dospělý člověk a tudíž jeho názor není méněcenný, než názor dospělého. Proto vnímáme dítě jako partnera, který má své limity, které určují jeho prožitky a zkušenosti.

Respekt a samostatnost

Osobnost na prvním místě! Každý máme svou volbu, k níž se váže i odpovědnost. Cílem je provést dítě stezkou odvahy, aby dosáhlo samostatnosti a mohlo se připravit na dospělost.

Rozvoj dovedností

Samozřejmě se někomu může zdát podezřelé, že se nehraje na našich trénincích jenom fotbal. Důvodem je všeobecná pohybová příprava, která v budoucnu umožní se lépe a rychleji učit specifické dovednosti.

nominace na evropské ocenění
"best amateur football club 2021"

Přehrát video

Hodnocení licenčního systému fačr

Soutěže

Hráči

Trenéři

Infrastruktura

Aktivity

Spolupracující subjekty

Úspěšní hráči, kteří prošli foškou

Několik hráčů, kteří prošli procesem Fošky, mohou naplňovat své sny v profesionálních klubech v Česku i zahraničí

Foška mě naučila bavit se fotbalem. Dostal jsem skvělé fotbalové základy, bez kterých bych nebyl tam, kde jsem nyní. Získal jsem i spoustu, se kterými se setkávám dodnes.
Ondřej mastný
Manchester United FC
Jsem šťastný, že jsem mohl vyrůst zrovna ve Fošce. Jsem si jist, že do teď čerpám z toho, co jsem se zde naučil a vždy bude mít Foška v mém srdci své místo.
Michal ševčík
FC Zbrojovka Brno
Jsem nesmírně rád, že jsem začínal ve Fošce, která mě fotbalově vychovala. Foška mi dala do fotbalu hrozně moc a hlavně se mi líbí její speciální přístup k hráčům.
Fares Shudeiwa
FC Vysočina Jihlava