Trénink
Ze začátku tréninkového období nám díky různým akcím (příměstský kemp, KFS kemp, dovolené hráčů) dělala problém tréninková docházka, a tak jsme trénovali v různém počtu či ve spojeném módu s ročníky 2010 nebo 2008. Toto mělo samozřejmě vliv na míru osvojování jak individuálních dovedností, tak i týmového výkonu a spolupráce. Postupem času se organizace ustálila a my se na 100% mohli věnovat tréninkovým úkolům. Společně s hráči jsme si ujasnili jasné herní principy, které by měli definovat naší hru. Jsou to především následující 3 témata:
1) Dravý, energický a tvrdý celotýmový presink (krycí název „smečka“)
2) Neustálá podpora spoluhráčů pro hráče s míčem (krycí název „+1“)
3) Klid a trpělivost v útočné třetině + nekompromisnost v zakončení (krycí název „zabiják“)
Míra osvojení těchto základních principů je různá a odpovídá různé úrovni tréninkové motivace, úsilí a zaujetí. Bohužel se kluci jako skupina zatím nejsou schopni regulovat, aby měl trénink zápasové podmínky a kvalitu odpovídající pro rozvoj dovedností. To vede k tomu, že zápasové podmínky pak vyvádí kluky z komfortu a s tímto stresem nás opouští uvolněnost důležitá pro využití našeho potenciálu.
Zápas
K zápasům jsme přistupovali jako k možnosti zkontrolovat si jak na tom v jednotlivých tématech jsme. Ve spoustě zápasu byly pasáže, kdy jsme díky aplikaci naší hry dominovali a soupeře viditelně přehrávali. Je vidět, že při maximálním soustředění na zadaná témata se v nich dokážeme dobře zlepšovat a posouvat a soupeře tak přehrát. Bohužel ještě často v zápase přepínáme od zaměření na hru k výsledku. V zápase je to pak jako v začarovaném kruhu. Uděláme pár chyb nebo obdržíme nějaké góly a naše hra se díky křečovitosti a nedostatku důvěry ve vlastní a týmové schopnosti rozpadá, což vede k dalším obdrženým gólům. Zápasy jsme tak prohrávali většinou hlavně díky nízké sebedůvěře a nikoliv tím, že by měl soupeř lepší dovednosti.
Skupinové procesy v týmu
Společně s herními tématy jsme si s kluky tedy vyjasňovali a nastavovali i skupinové procesy a komunikaci v týmu. Z této diskuze jasně vyplynuly následující pravidla.
1) Podpora po chybě (v případě, že někdo udělá chybu, tak ho podpoříme)
2) hráč – tým – trenér (v případě, že někdo porušuje pravidla, tak zkusí své chování regulovat nejdříve on sám, poté ho může upozornit tým a až nakonec vstupuje trenér)
Veškeré procesy a komunikace v týmu jsou nastavovány hlavně k podpoře zmíněné sebedůvěry. Dále je cílem těchto procesů umět regulovat své a týmové chování tak, abychom si na tréninku dokázali vytvořit zápasové podmínky, uměli v nich pracovat a v zápase se tak nedostávali do stresu, který by nás svazoval.
Nadcházející období
V zimním období budeme dále navazovat na naše témata a s nimi souvisejícími individuálními dovednostmi. V rámci týmového výkonu věříme i v důležitost individuálních dovedností jako jsou kontrola prostoru, ovládání míče, klamání a řešení situací 1v1 či 1v2, proto chceme dále rozvíjet i tyto dovednosti. K tomu budeme více a více přidávat taktické jednání jako je práce s velikostí hřiště, těžištěm hry a podobně, abychom dokázali po ztrátě co nejrychleji míč zase získat a naopak po zisku měli míč co nejvíce pod kontrolou a určovalo tempo a styl hry.